logo
Czwartek, 16 maja 2024 r.
imieniny:
Andrzeja, Jędrzeja, Małgorzaty, Szymona – wyślij kartkę
Szukaj w
 
Posłuchaj Radyjka
kanał czerwony
kanał zielony
 
 

Facebook
 
Drukuj
A
A
A
 
Bach, Guilmant i a także…ks. Dolindo podczas ostatniego Adwentowego Wieczoru Organowego
 


Ostatni z koncertów w ramach 19. Adwentowych Jasnogórskich Wieczorów Organowych zabrzmiał dziś w bazylice. Koncerty – jak zaznacza koordynator projektu o Sebastian Matecki – to także stworzenie sposobności głębszego przeżywania czasu adwentu i przygotowania na uroczystość Bożego Narodzenia przez spotkania z sacrum w pięknej muzyce organowej i wokalnej.

 

Przy organach zasiedli dziś jasnogórscy organiści Marcin Lauzer i Marcin Gawęda, jeden z najmłodszych muzyków. Zaśpiewał także Jasnogórski Chór Chłopięco – Męski „Pueri Claromontani”.

Wśród zaprezentowanych dziś dzieł zabrzmiały m.in. Preludium i fuga C-dur BWV 545 Jana Sebastiana Bacha, utwory francuskiego organisty i kompozytora początku XXw. Félixa-Alexandre`a Guilmanta i muzyka współczesnego twórcy holenderskiego Louisa Andriessena a także utwory włoskiego kapłana i mistyka ks. Dolindo Ruotolo znanego z zawierzenia „Jezu Ty się tym zajmij”. To muzyka pełna ducha – podkreślił Marcin Lauzer.

 

- Jak to zrobić, by poprzez muzykę przybliżyć ludzi do tajemnicy Bożego Narodzenia? – zastanawia się jasnogórski organista i opowiada o adwentowym graniu: „Jako artyści, muzycy lubimy tęskne tony adwentowe, tak z ścicha niejako na organach mruczeć i dopiero jak zadzwoni sygnaturka na Mszę Pasterską, to chcemy w te organy uderzać jak w dzwony- Gloria! Gloria! Ta radość wewnętrzna emanuje w brzmieniu i tak czekam też na te święta”.

Marcin Gawęda zauważył, że wysokiej klasy instrument, jakim są bazylikowe organy sprawia, że gra na nich jest czymś niezwykłym. - Wnętrze bazyliki i brzmienie organów sprzyjają wydobyciu muzycznego piękna – podkreślił młody organista.

 

Jasnogórskie organy to obecnie trzeci pod względem wielkości instrument w Polsce, po organach bazyliki w Licheniu i katedry we Wrocławiu. Pomyślane tak, aby dało się na nich wykonywać całą wielką literaturę organową, zwłaszcza literaturę organową epoki symfonizmu XIX i XX w.

 

Mirosława Szymusik

jasnagora.com