logo
Sobota, 27 kwietnia 2024 r.
imieniny:
Sergiusza, Teofila, Zyty, Felicji – wyślij kartkę
Szukaj w
 
Posłuchaj Radyjka
kanał czerwony
kanał zielony
 
 

Facebook
 
Drukuj
A
A
A
 
Bądźmy świadkami miłości i sprawiedliwości społecznej
 


Finał diecezjalny Olimpiady Teologii Katolickiej


11 marca 2010 w parafii bł. Karoliny Kózkówny w Tychach odbędzie się finał diecezjalny Olimpiady Teologii Katolickiej w archidiecezji katowickiej.

W roku szkolnym 2009/2010 Archidiecezja Katowicka jest organizatorem Ogólnopolskiej Olimpiady Teologii Katolickiej, której finał odbywać się będzie w dniach 8-10.04.2010 r. w Katowicach. Będziemy gościć około 150 uczniów szkół ponadgimnazjalnych wraz z ich opiekunami z całej Polski. Oprócz zmagań intelektualnych tradycją Olimpiady jest to, że finaliści zapoznają się również z regionem, który ich w danym roku podejmuje.   

W tym roku hasło Olimpiady brzmi: „Bądźmy świadkami miłości i sprawiedliwości społecznej”. Naszym celem jest zaznajomienie młodzieży z katolicką nauka społeczną, przede wszystkim zaś z etosem pracy, który od pokoleń jest pielęgnowany na Śląsku. Wydaje nam się, że jest to także okazja, by promować nasz region jako miejsce kultury i edukacji. – mówią organizatorzy tegorocznej Olimpiady

W roku 2010 Kościół w Polsce będzie realizował ostatni etap pięcioletniego programu duszpasterskiego. Hasłem zaproponowanym przez Komisję Episkopatu Polski ds. Duszpasterstwa Ogólnego jest „Bądźmy świadkami miłości”. Pragnąc w sposób szczególny wydobyć aspekt chrześcijańskiej miłości miłosiernej, która realizuje się w kontekście społecznym, proponujemy, aby tematem XX Olimpiady Teologii Katowickiej było zapoznanie uczniów z problematyką związaną z katolicką nauką społeczną. Uszczegółowione hasło Olimpiady brzmi zatem: Bądźmy świadkami miłości i sprawiedliwości społecznej.

Katolicka nauka społeczna, jest dyscypliną teologiczną o charakterze teoretyczno-praktycznym, w której wyodrębnia się dwa podmioty: oficjalne nauczanie społeczne Kościoła (papieży, soborów i synodów) i badania prywatnych uczonych katolickich. Jako dyscyplina naukowa ma przedmiot badawczy, ustalone zasady interpretacji oficjalnego nauczania Kościoła i określoną metodę interdyscyplinarną. Źródłem katolickiej nauki społecznej jest nauczenie Kościoła i jego tradycja, ale nie tylko chrześcijańska, lecz także judaistyczna i filozofii starożytnej – dorobek myśli całej ludzkości. Źródłem katolickiej nauki społecznej jest także poznanie rozumowe (rozum ludzki).

Jako integralna część chrześcijańskiej koncepcji życia uczy dostrzegania (widzieć), ważnych z moralnego punktu widzenia, kwestii społecznych; daje narzędzia do ich właściwej oceny (oceniać) oraz proponuje sposoby praktycznego działania w celu zapobieżenia ich negatywnym – dla życia wspólnotowego i jednostkowego – skutkom (działać). Odwrócenie tej kolejności prowadzi do błędnych rozwiązań. Aby poznać rzeczywistość społeczną, gospodarczą, trzeba wykorzystać inne dyscypliny naukowe: teologię biblijną, historię, etykę, ekonomię, socjologię, psychologię, pedagogikę, prawo, politologię, biomedycynę, ekologię.