logo
Sobota, 27 kwietnia 2024 r.
imieniny:
Sergiusza, Teofila, Zyty, Felicji – wyślij kartkę
Szukaj w
 
Posłuchaj Radyjka
kanał czerwony
kanał zielony
 
 

Facebook
 
Drukuj
A
A
A
 
ks. Tomasz Grysa
Bez nagrody
Wieczernik
 


Osobisty związek z Chrystusem

Kiedy się mówi o powołaniu chrześcijańskim, często podkreśla się konieczność osobistego związku z Chrystusem, posłuszeństwa Jego woli i – przede wszystkim – szczerej miłości do Boga i do ludzi. Często także w ogóle przedstawia się chrześcijaństwo jako religię miłości - i słusznie, bo przykazanie miłości to "pierwsze i największe przykazanie". Miłość istotnie jest esencją powołania chrześcijańskiego.

Miłość nie jest kochana


Myliłby się jednak ten, kto sądziłby na tej podstawie, iż Bóg powołuje człowieka do jakiegoś bliżej nieokreślonego stanu szczęśliwości, w którym miłość rozwiązuje wszystkie problemy i przymnaża samych przyjaciół. "Miłość nie jest kochana", jak mówił św. Franciszek, a to oznacza, że chrześcijanina też spotka w życiu wrogość, niezrozumienie i poczucie, że cały trud poszedł na marne. Nie może być zresztą inaczej, bo sam Chrystus zapowiedział to przed swoją męką i zmartwychwstaniem:
 
Jeżeli was świat nienawidzi, wiedzcie, że Mnie pierwej znienawidził. Gdybyście byli ze świata, świat by was miłował jako swoją własność. Ale ponieważ nie jesteście ze świata, bo Ja was wybrałem sobie ze świata, dlatego was świat nienawidzi (J 15,18-19).
Ta "nienawiść świata" to nie jest na szczęście wrogość wszystkich ludzi niewierzących, ale nienawiść sił wrogich Bogu. Mogą to być konkretni ludzie, organizacje czy pewne struktury, które okazują się nieprzyjazne chrześcijaninowi. Gdy przez dłuższy czas przebywa się w takim środowisku, może się pojawić wyrzut wobec Boga: "Ja się tak dla Ciebie poświęcam i co z tego mam?". Takie pytanie może pojawić się w duszy każdego człowieka, żyjącego czy to w rodzinie czy w celibacie, we wspólnocie lub samotnie, osobę duchowną czy świecką.

Pytanie o nagrodę
"Co z tego wszystkiego mam?" - przypomina to jako żywo pytanie Piotra skierowane do Jezusa: Oto my opuściliśmy wszystko i poszliśmy za Tobą, cóż więc otrzymamy? (Mt 19,27). Od samego początku pojawia się więc pytanie o nagrodę za apostolską pracę. I nic dziwnego - za pracę należy się zapłata, zgodnie ze słowami Chrystusa: zasługuje robotnik na swą zapłatę (Łk 10,7). O ile jednak w kontekście rozesłania siedemdziesięciu dwóch uczniów Jezus mówi o zapłacie w znaczeniu utrzymania apostołów Dobrej Nowiny, o tyle w odpowiedzi na pytanie Piotra nie ma mowy o żadnej nagrodzie doczesnej:
 
Zaprawdę powiadam wam: Przy odrodzeniu, gdy Syn Człowieczy zasiądzie na swym tronie chwały, wy, którzy poszliście za Mną, zasiądziecie również na dwunastu tronach sądząc dwanaście pokoleń Izraela. I każdy, kto dla mego imienia opuści dom, braci lub siostry, ojca lub matkę, dzieci lub pole, stokroć tyle otrzyma i życie wieczne odziedziczy (Mt 19,28-29).
To, co jest nam obiecane to życie wieczne. Taki jest sens ostatniej części słów Chrystusa, gdzie spójnik i (po grecku "kai") nie ma funkcji łączącej, lecz wyjaśniającą i powinien być tłumaczony jako czyli: "stokroć tyle otrzyma, czyli życie wieczne odziedziczy". To jest nagroda dla tego, kto poszedł za Jezusem.
 
1 2  następna
Zobacz także
Marcelina Metera

Post, modlitwa i jałmużna to tylko środki, narzędzia przybliżające do Pana Boga. Ewangelie od samego początku Postu cały czas mówią o miłości bliźniego, co w kontekście wojny brzmi szczególnie mocno: „Cokolwiek uczyniliście jednemu z tych najmniejszych, Mnieście uczynili”. Jako wierzący, mamy przede wszystkim odpowiadać na Ewangelię. Miejmy w głowie, że Pan Bóg daje nam przykazanie miłości Boga, bliźniego i siebie samego, bo doskonale wie, że z tym będziemy mieli najtrudniej...

 

Z Krzysztofem Ruszelem OP, proboszczem Parafii pw. Matki Bożej Królowej Aniołów w Korbielowie, rozmawia Marcelina Metera

 
Zbigniew Nosowski
Kapłan przychodzący do psychologa po pomoc dla siebie przeżywa wiele trudności. Oto on, który powinien pomagać innym, sam jest bezradny wobec siebie i swoich problemów. Już sama świadomość księdza, że jako kapłan nie radzi sobie i potrzebuje pomocy, jest dla niego wewnętrznie trudna do przyjęcia...

Z Ewą Kusz rozmawia Zbigniew Nosowski
 
ks. Tomasz Stroynowski
Wielu ludzi podejmuje szczere wysiłki, aby zbliżyć się do Boga, a jednak, chociaż są religijni i pobożni odczuwają głęboki niedosyt, mają poczucie braku, którego nie potrafią jasno opisać ani scharakteryzować. Czują jakąś pustkę i bezradność. Noszą w sobie wielkie niezaspokojone pragnienie doświadczenia bliskości Boga. Może to jest także twoje pragnienie, może patrząc lub słuchając ludzi, którzy głęboko przeżywają swoją wiarę zastanawiasz się dlaczego życie religijne nie każdemu się udaje?
 

___________________

 reklama
Działanie dobrych i złych duchów
Działanie dobrych i złych duchów
Krzysztof Wons SDS