logo
Piątek, 29 marca 2024 r.
imieniny:
Marka, Wiktoryny, Zenona, Bertolda, Eustachego, Józefa – wyślij kartkę
Szukaj w
 
Posłuchaj Radyjka
kanał czerwony
kanał zielony
 
 

Facebook
 
Drukuj
A
A
A
 
Pascal Ide
Czy możliwe jest przebaczenie
Wydawnictwo WAM
 


Przekład
Małgorzata Zaręba

format: 136x210 mm
stron: 219
ISBN: 83-7097-664-6
cena: 25.90 zł

(C) Wydawnictwo WAM, 2000
31-501 Kraków, ul. Kopernika 26


 
SPIS TREŚCI

WSTĘP

CZĘŚĆ PIERWSZA
Dlaczego przebaczenie?

Rozdział 1
ODMOWA PRZEBACZENIA, ZRANIENIE OSOBY
1. Skutki somatyczne
2. Skutki emocjonalne
3. Wpływ na umysł i na wolę
4. Logika nienawiści albo odrzuconego przebaczenia
5. Jesteś Piotrusiem Panem czy kapitanem Hakiem?

Rozdział 2
ODMOWA PRZEBACZENIA, ZRANIENIE WSPÓLNOTY OSÓB
1. Odrzucenie przebaczenia, odrzucenie wspólnoty
2. Odmowa przebaczenia negacją wspólnego dobra
3. Złudna zemsta

Rozdział 3
ODMOWA PRZEBACZENIA, ZRANIENIE OBRAZU BOGA
1. Chrześcijanin, który doznał przebaczenia, jest powołany do tego,
aby przebaczać
2. Czy miarą przebaczenia Boga może być przebaczenie, jakiego
my udzielamy?
3. Przebaczenie kształtuje człowieka na obraz Boga
4. Czy przebaczenie jest nakazem?
5. Przebaczenie, szczęście człowieka
Wniosek

CZĘŚĆ DRUGA
Czym jest przebaczenie?

Rozdział 1
Przebaczenie i obraza
1. Czym jest obraza?
2. W czym nie należy doszukiwać się obrazy?

Rozdział 2
PSEUDOWYBACZENIE
1. Przebaczenie-odmowa
2. Przebaczenie-zapomnienie
3. Przebaczenie automatyczne i przebaczenie-uwolnienie się
4. Przebaczenie-obojętność
5. Przebaczenie opowiedziane
6. Przebaczenie w New Age

Rozdział 3
PRZEBACZENIE TO AKT SPRAWIEDLIWOŚCI CZY MIŁOŚCI?
1. Przebaczenie nie jest aktem sprawiedliwości
2. Przebaczenie jest aktem miłości
3. Czy przebaczenie jest wrogiem sprawiedliwości?
4. Przebaczenie związane ze sprawiedliwością
5. Pragnienie przebaczenia jest zapisane w sercu każdego
człowieka

Rozdział 4
PRZEBACZYĆ TO ZAPOMNIEĆ CZY PAMIĘTAĆ?
1. Pamięć przed przebaczeniem
2. Pamięć w trakcie przebaczenia
3. Pamięć po przebaczeniu
4. Po długim czasie.

Rozdział 5
CZY PRZEBACZENIE JEST MILCZENIEM CZY WYRAŻA SIĘ W SŁOWIE?
1. Przebaczenie ust wyrazem przebaczenia serca
2. Wypowiedziane przebaczenie wyrazem komunikacji
3. Czy naprawdę trzeba mówić?


Rozdział 6
Podstawy przebaczenia
1. Powiedz mi, dlaczego przebaczasz, a powiem ci, w jakiego
człowieka wierzysz
2. Przebaczenie, miłość silniejsza od grzechu
3. Konkretne zastosowanie: przebaczenie niewiernemu
współmałżonkowi
Wniosek

CZĘŚĆ TRZECIA
Jak przebaczać?

Rozdział 1
TRZY UWAGI WSTĘPNE
1. Nie sądźmy tego, kto nie przebacza
2. Nie jest za późno, by przebaczyć
3. Przypadki nierozstrzygalne

Rozdział 2
CZTERY WARUNKI WSTĘPNE
1. Rozpoznać doznaną krzywdę
2. Rozpoznać cierpienia związane z odmową przebaczenia
3. Uznać własną niezdolność do przebaczenia
4. Nawrócić swój umysł

Rozdział 3
AKT PRZEBACZENIA
1. Chcieć przebaczyć
2. Jeden raz nie wystarczy
3. Przebaczyć to zrobić pierwszy krok
4. Przebaczyć to kochać bardziej

Rozdział 4
SOS...
1. Musi upłynąć czas
2. Pomoc bliźniego
3. Pomoc łaski

Rozdział 5
Trzy rodzaje przebaczenia
1. Przebaczenie bliźniemu
2. Przebaczenie samemu sobie
3. Przebaczenie i Bóg

Rozdział 6
PRZEBACZENIE ODNAWIAJĄCE
1. Przebaczenie, odnowa osoby
2. Przebaczenie, odnowienie wspólnoty między ludźmi
3. Przebaczenie, odnowa relacji z Bogiem

PODSUMOWANIE

ANEKS I
Czy istnieje tylko przebaczenie chrześcijańskie?
Stan wiedzy
Co o tym sądzić?
Przebaczenie w Kościele katolickim

ANEKS II
Dlaczego przebaczenie jest dzisiaj takie trudne?
Diagnoza pozytywna: Marks i Sartre
Określenie przyczyn
Jedyna rada: przywrócić przebaczeniu naczelne miejsce

ANEKS III
Kilka opinii na temat rozmaitych etapów przebaczenia

ANEKS IV
"Żmija w garści" H. Bazina - powieść o miłości czy nienawiści?
BIBLIOGRAFIA

 

CZY MOŻLIWE JEST PRZEBACZENIE?

Czy przebaczenie jest długiem, czy też darmowym aktem? Czy "przebaczyć" oznacza "zapomnieć"? Czy można przebaczyć wszystko? Czy nie jest to dowód słabości? Utopia? Czy ten, kto skrzywdził, powinien zrobić pierwszy krok? Czy można mówić o przebaczeniu bez chrześcijaństwa?...
Wychodząc od przykładów wziętych z rzeczywistości, z życia codziennego, z literatury czy z kina, Pascal Ide usiłuje jasno odpowiedzieć na te i inne pytania. Oryginalność jego książki polega na tym, że łączy ona w sobie poglądy medyczne, psychologiczne, filozoficzne i teologiczne.
Przebaczenie rodzi się z rany doznanej urazy. Ale odmowa przebaczenia również wywołuje ranę: sprawia, że osoba skrzywdzona zamyka się w sobie, gorzknieje i zaprzecza swemu podstawowemu powołaniu, jakim jest dawanie siebie. Jeżeli człowiek został stworzony, aby dawać się innym, jest również skłonny do tego, aby im przebaczać. Jak przejść do porządku nad obrazą i odnaleźć radość daru? Jak przebaczyć? Autor wyjaśnia powody i przedstawia etapy konkretnego postępowania na drodze do spełnienia tego trudnego aktu.
Urodzony w 1957r., Pascal IDE jest doktorem medycyny, doktorem filozofii i magistrem teologii. Opublikował już pewną liczbę książek, m. in. Connaître ses blessures (1993). Autor miał wielokrotnie wypowiadał się na temat przebaczenia.

 
Zobacz także
Dariusz Piórkowski SJ

Świadomość grzechu w sercach wielu chrześcijan zamazała się w ostatnich dziesięcioleciach. Coraz więcej ludzi bagatelizuje powagę grzechu i uważa siebie za niemal nieskazitelnych, między innymi wskutek ich mglistego i powierzchownego rozumienia grzeszności. Z drugiej strony wciąż spotykamy osoby, które wiedzą, że przekonanie jakoby niczego nam już nie brakowało do szczęścia jest kłamstwem, lecz ulegając własnej słabości, ciągle się potykają i popadają w drugą skrajność: smutek i przygnębienie.

 
Grzegorz Kurp SAC
Proszę czekać – to dwa słowa, które informują i irytują jednocześnie. Kiedy mam czekać, nie wiem, co ze sobą zrobić. Czas skazany na czekanie jest zazwyczaj zmarnowany i wyczerpujący. Czekanie jest szczególnie niemile widziane w kulturze instant, w której wszyscy, chcąc nie chcąc, uczestniczymy. W czasach, kiedy jogurt ma dłuższy termin przydatności niż idee, nie ma czasu na czekanie. Tyle jest do zobaczenia, do posmakowania, do przeżycia…  
 
Ks. Rafał Masarczyk SDS
Już w średniowieczu próbowano rozwiązać problem z bezrobotnymi, żebrakami i sierotami. Dla pierwszych powstawały domy pracy, na które państwo miało dotować, jednakże gospodarze takich ośrodków wykorzystywali podopiecznych maksymalnie. Racje żywnościowe były wręcz głodowe, często tylko chleb i woda, bo przecież trzeba było jak najwięcej zyskać. Dla sierot "miłe rodziny" miały zapewnić opiekę, a w rzeczywistości jedzenia było jak najmniej, pracy jak najwięcej, bo przecież rodzina musi mieć z tego jak najwięcej pożytku. "Piękną ideę zamieniono w koszmar, na skutek koszmarnej realizacji. Człowiek potrafi zepsuć najpiękniejszy pomysł". A jak jest obecnie?
 

___________________

 reklama
Działanie dobrych i złych duchów
Działanie dobrych i złych duchów
Krzysztof Wons SDS