logo
Sobota, 20 kwietnia 2024 r.
imieniny:
Agnieszki, Amalii, Teodora, Bereniki, Marcela – wyślij kartkę
Szukaj w
 
Posłuchaj Radyjka
kanał czerwony
kanał zielony
 
 

Facebook
 
Drukuj
A
A
A
 
Ks. Ignacy Dec
Dlaczego miłość
materiał własny
 


Wrocław 1998, PFT,
50-329 Wrocław, ul. Katedralna 14

Projekt okładki: Andrzej P. Bator

(C) Wydawnictwo Signum, 1998
56-400 Oleśnica, ul. Przyjaźni 14

Wydawnictwo Signum zaprasza


 

Spis treści całej książki

Wykaz skrótów
Przedmowa
WSTĘP

ROZDZIAŁ I. Historyczne, epistemologiczne i metodologiczne uwarunkowania Marcelowej koncepcji miłości
1. Uwarunkowania historyczne
2. Koncepcja poznania filozoficznego
a. Geneza, przedmiot i cel filozoficznych poszukiwań
b. Metoda filozofowania
aa. Zasadniczy profil metody
bb. "Zbliżenia konkretne" - refleksja pierwsza i refleksja druga
3. Język Marcelowej filozofii

ROZDZIAŁ II. Fenomenologiczna analiza miłości
1. Warunki umożliwiające powstanie miłości
a. Wezwanie
b. Rozporządzalność
2. Istotne elementy w spełnianiu się miłości
a. Zaangażowanie
b. Wierność
3. Skutki miłości
a. Przekraczanie relacji "ja" - "on" i odkrycie "ty"
b. Tworzenie "ja" i tworzenie "ty" we wspólnocie "my"

ROZDZIAŁ III. Miłość w relacji do poznania i do wolności
1. Miłość a poznanie
2. Miłość a wolność

ROZDZIAŁ IV. Ontyczne postawy miłości
1. Charakter istnienia
a. Istnienie jako tajemnica
b. Ja jako "existant - type"
c. Istnienie innych
2. Zagadnienie transcendencji
a. Transcendencja osobowa
b. Transcendencja bytowa
3. Partycypacja w bycie

ZAKOŃCZENIE
Bibliografia

 
Zobacz także
Elżbieta Wróblewska

„Serce jest zdradliwsze niż wszystko inne i niepoprawne – któż je zgłębi?”, powiedział prorok Jeremiasz (Jer 17,9). A Jezus mówi, że „z serca pochodzą złe myśli, zabójstwa, cudzołóstwa, czyny nierządne, kradzieże, fałszywe świadectwa, przekleństwa i to czyni człowieka nieczystym” (por. Mt 15,19-20). Biologicznie rzecz ujmując, serce to tylko pompka do krwi i nie ma się co nad tym zatrzymywać. Pompka to pompka, i już. Ale nie do końca…

 
Paweł Kmiecik
Proszę wstać, Sąd idzie! – zapowiedział porządkowy, po czym sędzia zajął specjalnie dla niego przygotowane miejsce za wysoką ladą. Proszę usiąść - tym razem zarządził sędzia - W pierwszej kolejności o złożenie zeznań proszę oskarżonego. Oskarżony wnioskował o umożliwienia mu występowania w charakterze własnego obrońcy. Sąd przychylił się do tego wniosku...
 
Miłosz Studziński
Nauczanie i wychowanie to dwa podstawowe obszary aktywności, w których uczestniczy uczeń szkoły. Konieczność zachowania równowagi pomiędzy obydwoma elementami omawianej diady – jakkolwiek oczywista dla każdego trzeźwo myślącego nauczyciela – sprawia trudności nie tylko świeżo upieczonym pedagogom, ale także wytrawnym belfrom zaprawionym w edukacyjnych bojach. 
 

___________________

 reklama
Działanie dobrych i złych duchów
Działanie dobrych i złych duchów
Krzysztof Wons SDS