Dynamiczne zmiany w religijności młodzieży - zwłaszcza w Warszawie i dużych miastach - to wyzwanie, z którym mierzą się księża pracujący w archidiecezji warszawskiej. W ostatnim dniu lutego dyskutowali o tym proboszczowie podczas Dnia Formacyjnego na Bielanach
Wykład poświęcony szansom współczesnej katechezy przedstawił ks. dr Paweł Mąkosa z Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego, który przedstawił liczby świadczące o dramatycznym spadku uczestnictwa młodzieży w szkolnej katechezie i Mszy św. oraz akceptacji norm moralności chrześcijańskiej.
– W Warszawie realnie w Eucharystii uczestniczy 8-10 proc. młodych. Systematycznie rośnie liczba tych, którzy deklarują, że nigdy nie uczestniczą w Mszy św. Wskazania moralne przyjmuje jedynie 7 proc., odrzuca je jednoznacznie aż 72 proc. z nich. Od 2013 r. ok. 30 proc. uczniów szkół średnich zrezygnowało z katechezy, w Warszawie – nawet 44 proc. W 1747 polskich szkołach nie ma już lekcji religii, bo nie było chętnych – mówił ks. Mąkosa, dodając, że Polska młodzież odchodzi od wiary najszybciej spośród 46 najbardziej rozwiniętych krajów.
Wśród przyczyn katechetyk wymienił m.in. brak przekazu religijnego w rodzinie, materializm i panseksualizm oraz błędy ludzi Kościoła. – Ale błędem jest przede wszystkim to, że nie potrafimy dotrzeć do dzisiejszych młodych ludzi. Katecheza używa języka, którego nikt nie rozumie, odpowiada na pytania, których sobie nikt nie stawia, i porusza problemy, którymi nikt nie żyje – mówił, przywołując słowa biskupów Ameryki Łacińskiej.
Ks. Mąkosa podkreślił, że zapewnienie wychowania religijnego młodym ludziom wymagałoby przeprowadzenia ich przez wszystkie etapy formacji chrześcijańskiej: preewangelizacji, ewangelizacji, mistagogii (wtajemniczenia) i katechezy. Przyznał, że o ile szkolna katecheza może pełnić tylko funkcję preewangelizacji, kolejne etapy są możliwe jedynie w ramach katechezy parafialnej.
O swoich doświadczeniach z lekcji religiii mówili też warszawscy kapłani. Ks. Marcin Jurak, proboszcz parafii mariańskiej na Marymoncie mówił, że pierwsze o co zapytali go uczniowie to “czy ksiądz jest wierzący?”. Inne powracające pytanie to “Czy z tym księdzem da się porozmawiać?”.
Z kolei ks. Grzegorz Demczyszak, wikariusz parafii św. Jakuba na Ochocie, (7 lat kapłaństwa i 7 lat nauczania religii) zwrócił uwagę jak ważne jest budowanie relacji z uczniami i nauczycielami. – Katecheta, nauczyciel – uczy wszystkim, całym sobą – zaznaczył.
Proboszczowie wysłuchali także sprawozdania bp. Rafała Markowskiego z przygotowań do beatyfikacji kard. Stefana Wyszyńskiego oraz wykładu dr. n. med. Bogdana Woronowicza na temat różnego rodzaju uzależnień.
“Gość Warszawski”
archwwa.pl