logo
Wtorek, 30 kwietnia 2024 r.
imieniny:
Balladyny, Lilli, Mariana, Piusa, Donata – wyślij kartkę
Szukaj w
 
Posłuchaj Radyjka
kanał czerwony
kanał zielony
 
 

Facebook
 
Drukuj
A
A
A
 
Polski Narodowy Chór Młodzieżowy z koncertem
 


Koncert Polskiego Narodowego Chóru Młodzieżowego odbył się w piątek, 19 lipca w bazylice jasnogórskiej. 
 
Polski Narodowy Chór Młodzieżowy (PNChM) to projekt artystyczno-edukacyjny skierowany do śpiewającej młodzieży między 18. a 26. rokiem życia: do uczniów i studentów wydziałów wokalnych szkół i akademii muzycznych oraz do najlepszych śpiewaków polskich chórów. Jest finansowany ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego, a prowadzony przez Narodowe Forum Muzyki. Powstał w 2013 r. jako niezależny dwumodułowy projekt szkoleniowy dla śpiewaków i dyrygentów. Od 2015 r. jest częścią projektu Akademia Chóralna. 
 
„Polski Narodowy Chór Młodzieżowy, to młodzież, która ma ambicje przygotować się do pracy w profesjonalnym zespole chóralnym – tłumaczy Andrzej Kosendiak, dyrektor Narodowego Forum Muzyki we Wrocławiu - Trochę brakowało nam tego kształcenia w Akademiach Muzycznych, bo mamy bardzo ciekawy ruch amatorski, mamy śpiewające dzieci, szkolne programy, sami jako Narodowe Forum Muzyki prowadzimy taki program ‘Śpiewająca Polska’, ale Akademie Muzyczne w programach nauczania skupiają się na kształceniu np. dyrygentów chóralnych lub wokalistów, którzy marzą o karierze solistycznej, w operach, w teatrach muzycznych czy też wykonując twórczość kameralną pieśniarską, ale nie ma takiego miejsca, w którym muzycy, którzy chcą śpiewać w chórach, mogą na prawdę profesjonalnie przygotować się do pracy. Chcieliśmy wypełnić tę lukę, i powołaliśmy w Narodowym Forum Muzyki Polski Narodowy Chór Młodzieżowy”. 
 
Polski Narodowy Chór Młodzieżowy składa się z 60 śpiewaków, po 15 osób w każdym głosie. 
 
Każda edycja PNChM obejmuje dwie sesje (7–10 dni) poświęcone określonemu tematowi. W ramach poszczególnych sesji odbywają się próby kwartetowe, sekcyjne oraz tutti, a także indywidualne lekcje śpiewu, wykłady i warsztaty, które są prowadzone przez specjalistów w danych dziedzinach. Wszystkie te działania wieńczy koncert, podczas którego młodzież może zaprezentować efekty swojej pracy. Zawsze jedna z sesji edukacyjnych jest poświęcona muzyce a cappella, a druga – pracy nad dziełem wokalno-instrumentalnym, przygotowywanym wraz z profesjonalną orkiestrą. Cechą charakterystyczną projektu jest zapraszanie do współpracy każdorazowo innych dyrygentów gościnnych i nauczycieli śpiewu z Polski i zagranicy. Młodzież ma dzięki temu możliwość pracy z największymi autorytetami muzycznymi. W trakcie każdej edycji młodzi ludzie biorą również udział w projektach stricte koncertowych. Dzięki temu wykorzystują w praktyce wiedzę zdobytą podczas sesji PNChM i uczą się samodzielnie przygotowywać do wykonania koncertu, a tym samym mają okazją sprawdzić się w profesjonalnym świecie muzycznym. Niewątpliwym walorem projektu jest jego ogólnopolski zasięg – zarówno jeśli chodzi o rekrutację młodych artystów, jak i miejsca koncertów i sesji. 
 
„Podczas tej sesji pracowaliśmy nad repertuarem sakralnym głównie mszami różnych kompozytorów: amerykańska msza, angielska i łotewska, oprócz tego utwory angielskie i polskie, oczywiście ‘Totus Tuus’ Góreckiego, które nie mogło tutaj nie zabrzmieć na Jasnej Górze. Dzisiaj kończymy naszą sesję i rozpoczynamy trasę koncertową” – wyjaśnia Agnieszka Franków-Żelazny, dyrektor artystyczny Polskiego Narodowego Chóru Młodzieżowego. 
 
„Koncert na Jasnej Górze jest marzeniem wielu osób w naszym projekcie, i moim osobistym również – wyznaje Agnieszka Franków-Żelazny - Muzyka sakralna nabiera zupełnie innego wymiaru, kiedy wykonywana jest we wnętrzu do tego przeznaczonym. Jansa Góra, jako miejsce niezwykłe dla nas Polaków wierzących jest szczególne, a ponieważ są wakacje i zbliża się skumulowany czas pielgrzymkowy i wielu z naszych młodych ludzi zamierza się wybrać na pielgrzymkę, pomyśleliśmy, że pięknie byłoby móc zaśpiewać na Jasnej Górze, tym bardziej, że wśród naszych pedagogów i jednym z dyrygentów gościnnych są obcokrajowcy, są np. Anglicy. I dyrygent gościnny, który ze mną prowadzi tutaj koncert, Bob Chilcott, dzięki temu może poznać bardzo ważne miejsce w historii naszego kraju, w historii naszej religii. W ten sposób też przybliżamy osoby z poza naszego środowiska do siebie, pokazujemy siebie od strony duchowej, od strony intymnego kontaktu religijnego”. 
 
Wykonawcy koncertu: 
Polski Narodowy Chór Młodzieżowy 
Agnieszka Franków-Żelazny – dyrygent 
Bob Chilcott – dyrygent 
 
Program: 
H.M. Górecki Totus Tuus op. 60 
U. Prauliņš Missa Rigensis 
B. Chilcott Nova! Nova! 
B. Britten Hymn to St Cecilia op. 27 
B. Chilcott Marriage to my Lady Poverty 
W. Albright Chichester Mass 
B. Chilcott Thou, My Love, Art Fair 
 
W dotychczasowych edycjach młodzież pracowała pod batutą takich dyrygentów, jak Paul McCreesh, Jacek Kaspszyk, Andrzej Kosendiak, Benjamin Bayl, Jacek Sykulski, Werner Pfaff, Benjamin Shwartz, Christoph Poppen, Roger Treece, Marcin Tomczak, Bartosz Michałowski, Jacek Kraszewski czy Marcin Wawruk. 
 
Nad przygotowaniem wokalnym śpiewaków czuwali: Katarzyna Oleś-Blacha, Agnieszka Rehlis, Ewa Vesin, Anna Lubańska, Jarosław Bręk, Marta Brzezińska, Nicholas Mulroy, Marek Bałata, Karolina Pasierbska, Sissy Handler (MisSiss), Anna Mikołajczyk, Ewa Marciniec, Derek Welton, Tom Williams, Eamonn Dougan, Robert Nakoneczny, Richard Bannan, Dominic Peckham, Tori Longdon, Joanna Tomlinson, Robert Evans, Henryk Böhm, Fulvio Bettini, Elizabeth Irvine, Joanna Zawartko i Rebecca Lodge, a wykłady prowadzili m.in. Jan Miodek, Marek Dyżewski, Marta Kierska-Witczak, Jolanta Szybalska-Matczak, Bartłomiej Madejski, Artur Tworek, Małgorzata Pawłowska, Olga Ksenicz, Tomasz Sztonyk, Małgorzata Szeptycka, Anna Krotoska, Małgorzata Szczerbowska, Joanna Misiek-Zbierska, Ryszard Daniel Golianek, Bogusław Bednarek, Małgorzata Rudnicka, Cezary Morawski, Mikołaj Rykowski, Roger Treece, Marek Bałata, Natalia Stawicka, Bartłomiej Barwinek oraz Olaf Krysowski. 
 
W ciągu sześciu edycji chór wystąpił w takich miastach, jak Kraków, Wrocław, Poznań, Rzeszów, Katowice, Warszawa, Białystok, Łódź, Gdańsk, Malbork, Olsztyn, Lublin, Sandomierz, Radom, Zielona Góra, Gorzów Wielkopolski (Polska), Lizbona (Portugalia), Ostrawa (Czechy), Berlin, Kolonia (Niemcy), a także wziął udział w prestiżowych festiwalach Wratislavia Cantans, Singing Europe oraz Wielkanocny Festiwal Ludwiga van Beethovena. 
 
W tym roku tematem sesji letniej PNChM jest przemijanie. Do przemyśleń zachęcają nie tylko utwory poświęcone tematom sakralnym i filozoficznym, lecz także wspaniałe obiekty, w których odbywają się koncerty – miejsca niezwykle ważne w naszej historii i skłaniające do refleksji nad upływającym czasem: Sanktuarium na Jasnej Górze, Kopalnia Soli „Wieliczka” i Opactwo Benedyktynów w Tyńcu. 
 
Na efekt artystyczny złożyła się jak zwykle praca podczas prób kwartetowych i sekcyjnych, które wspólnie z dyrektor artystyczną PNChM Agnieszką Franków-Żelazny prowadził dyrygent asystent Artur Koza. Młodzi artyści pracowali nad doskonaleniem swoich głosów podczas indywidualnych lekcji śpiewu pod okiem wybitnych pedagogów śpiewu: Joanny Zawartko-Kołodziej, Elisabeth Irvine, Jamesa Gilchrista i Fulvio Bettiniego, a kompetencje ruchowe rozwijali podczas warsztatów tanecznych prowadzonych przez Adę Pankowską-Michalczyk. Nad przygotowaniem koncertów czuwało dwoje dyrygentów: Agnieszka Franków-Żelazny i Bob Chilcott (dyrygent gościnny sesji letniej edycji 2019). 
 
www.jasnagora.com