logo
Wtorek, 14 maja 2024 r.
imieniny:
Bonifacego, Julity, Macieja – wyślij kartkę
Szukaj w
 
Posłuchaj Radyjka
kanał czerwony
kanał zielony
 
 

Facebook
 
Drukuj
A
A
A
 
Zostań papieskim reporterem – konkurs Volo Papale!
 


Konkurs rozpoczyna się 23 lutego 2009 roku. Prace przesyłać można pocztą i drogą elektroniczną – ze względu na zainteresowanie termin przedłużono do 4 maja, a wyniki znane będą miesiąc później. Rozstrzygnięcie konkursu – 6 czerwca w czasie obchodów 30. rocznicy papieskiej pielgrzymki na Placu Piłsudskiego. Wszelkie informacje o konkursie znajdują się na stronie internetowej www.volo.centrumjp2.pl .

Volo papale – dosłownie „papieski lot” – to nazwa, jaką zaczęto przypisywać elitarnym ekipom dziennikarzy, które latały papieskim samolotem w czasie pielgrzymek Jana Pawła II. Cały czas podróży poświęcony był na zadawanie pytań Ojcu Świętemu. Chętnych do takiego lotu było zawsze wielu, nielicznych wybierał sam papież.

Konkurs ma zachęcić uczniów, aby w nowatorski sposób pochylili się nad spuścizną tamtego czasu, który znają wyłącznie z materiałów archiwalnych, telewizyjnych i prasowych lub z opowieści bliskich, dla których znaczenie słów „Niech zstąpi Duch Twój i odnowi oblicze ziemi! Tej ziemi” miało znaczenie historyczne, ale czasem było też przełomowe dla ich życia osobistego, w relacjach z drugim człowiekiem. Organizatorzy chcą, by konkurs „Volo Papale” zachęcił młodych ludzi, którzy interesują się sztuką reportażu, do aktywnego włączenia się w spisanie i utrwalenie tych głosów, a zarazem by pomógł im w zdobywaniu szlifów pracy dziennikarskiej, z którą być może zwiążą swoją przyszłość już na studiach.

Na stronie internetowej konkursu, przy współpracy z Laboratorium Reportażu UW, powstał swego rodzaju „poradnik” w którym znajduje się materiał o teorii reportażu oraz przedruk relacji nawiązujących do I pielgrzymki Jana Pawła II do Polski (autorstwa m.in. Mirona Białoszewskiego, Andrzeja Kijowskiego, Jana Góry, Gustawa Herlinga-Grudzińskiego), a także teksty warsztatowe najlepszych polskich współczesnych reporterów i wywiady ze specjalistami.

Na ocenę jury wpływać będzie oryginalność i atrakcyjność zgromadzonego materiału, umiejętność wykorzystania odpowiedniej formy wyrazu, poprawność i styl dokumentu, poziom wyczerpania tematu, pomysłowość autora oraz estetyka wykonania dokumentacji.

Patronami medialnymi konkursu są: Gość Niedzielny, Magazyn Familia, Radio Józef, portal duchowy.pl oraz Perspektywy i TVP1.