logo
Wtorek, 14 maja 2024 r.
imieniny:
Bonifacego, Julity, Macieja – wyślij kartkę
Szukaj w
 
Posłuchaj Radyjka
kanał czerwony
kanał zielony
 
 

Facebook
 
Drukuj
A
A
A
 
Gigant, który budzi się w XXI wieku
materiał własny
 


 

 
Studio Katolik z nieukrywaną radością przedstawia kolejny wartościowy film w polskiej wersji językowej. Przebudzenie Giganta, w reżyserii Giovanniego Ziberny i Valerii Baldan, to fabularyzowany dokument, w którym opowieść o życiu włoskiej świętej Weroniki Guiliani przeplata się ze współczesnymi wywiadami. 
 
Przebudzenie Giganta to film o włoskiej mistyczce, świętej Weroniki Giuliani, Klarysce Kapucynce, który odkrywa przed widzami przede wszystkim wewnętrzny wymiar jej życia, pełen nadprzyrodzonych doświadczeń. 
 
Część fabularna filmu obejmuje życie świętej od narodzin w zamożnej rodzinie, aż do śmierci, która ma miejsce w klasztorze Klarysek Kapucynek w Città di Castello. Weronika odchodzi szczęśliwa, chociaż na ziemi wiele cierpiała, nie tylko fizycznie, ale i duchowo. 
 
Uwagę zwraca gra aktorska Diany Hobel, która z lekkością i naturalnością oddaje złożoność przeżyć św. Weroniki - od uniesień radości, przez bojaźń, aż po nadludzkie cierpienie.
 

Twórcom filmu udało się ukazać zasięg kultu świętej Weroniki Giuliani, który obecny jest najliczniej we Włoszech i w Libanie, ale stale rozszerza się na kolejne kraje. Można usłyszeć świadectwa osób, które znają życie Świętej przede wszystkim z jej Dziennika. Jak się okazuje Dziennik ten jest prawdziwym bogactwem wiedzy. Weronika zapisała bowiem na polecenie spowiednika oraz biskupa Città di Castello, 22  000 stron manuskryptu. Spora część zapisków została podyktowana Weronice przez Matkę Bożą.
 

Wśród specjalistów w filmie możemy zobaczyć br. Costanzo Cargnoni OFMCap, dyrektora Instytutu Historycznego Kapucynów w Mediolanie oraz ks. Renzo Lavatori, profesora teologii dogmatycznej, a także Monique Courbat, autorkę książki o Dzienniku świętej Weroniki, która zwraca uwagę na niezwykłość jej zapisków, w sporej części dyktowanych przez samą Maryję.
 
W filmie zawarte są również wypowiedzi s. Marileny Chiary, Klaryski Kapucynki z Mercatello, z klasztoru założonego na miejscu domu rodzinnego świętej Weroniki, która na co dzień żyje tym samym charyzmatem co Bohaterka filmu. Przejmujące są słowa o. Eliasa Rahal, egzorcysty i odpowiedzialnego w Libanie za Kapłański Ruch Maryjny oraz br. Emanuele, dyrektora Maryjnego Stowarzyszenia „Przyjaciele świętej Weroniki”, który był głównym inicjatorem powstania filmu i  który zajmuje się szerzeniem kultu Świętej i propago­wa­niem jej dziennika.
 
Oprócz faktów z życia Świętej, podkreślone są również naj­ważniejsze cechy jej duchowości, takie jak heroiczna miłość Boga i bliźniego. Weronika z powodu tej miłości przyjmuje i cierpliwie znosi bardzo wiele cierpień, takich jak ból fizyczny związany z umartwieniami, ze stygmatami, cierpienia moralne, gdy przez pewien czas Kościół poddawał ją próbie, gdyż nie dowierzano nadprzyrodzonemu charakterowi jej doświad­czeń. Nie brakuje też bólu duchowego, doświadczenia opuszczenia przez Boga, podobnie jak to przeżył Pan Jezus w Ogrójcu.
 
Weronika proponuje wszystkim fundamentalne i niezastąpione przesłanie: odnaleźć centralność Boga, Boga, który zbliża się do nas przyjaźnie w Jezusie Chrystusie. Całe jej życie krzyczy o odkryciu na nowo Jezusa Chrystusa Boga Człowieka. O odkryciu serca naszej wiary, wiary, która nie jest doktryną, ale spotkaniem z Osobą. Trzeba na nowo przyjąć biblijne serce jako miejsce, w którym człowiek decyduje się na bycie dla Boga i braci. Chrystus świętej Weroniki jest Bogiem wiary chrześcijańskiej, który prosi tylko o to, zostać przyjętym, wysłuchanym i pokochanym miłością żywą i osobistą. Chodzi o Miłość, który burzy, zmienia, przekształca osoby i ich zacho­  wania, aby realizowały osobisty plan, który ma dla każdego.
 
 
Film został wyreżyserowany przez małżeństwo Giovanniego Ziberna i Valerię Baldan. Gdy otrzymali propozycję nakręce­nia filmu o świętej Weronice, Giovanni uważał się za ateistę i anty­klerykała, nie był nawet ochrzczony. Jego żona Valeria oddaliła się bardzo od wiary i sakramentów świętych. Gdy zaczęli poznawać życie Weroniki, jej historia na tyle ich zaciekawiła i pociągnęła, że oddali się realizacji filmu... i ta praca stop­  niowo przyprowadziła ich do wiary. Giovanni Ziberna przyjął Chrzest Święty w kościele w Città di Castello, przy relikwiach Weroniki, następnie wraz z Valerią wzięli ślub ko­ścielny i ochrzcili dwójkę swoich dzieci! Prowadzą głębokie życie wiary i modlitwy, dając świadectwo swego nawrócenia. 
 
Dlaczego Gigant budzi się dopiero teraz? Przez kilka wieków Weronika Guiliani pozostawała znana tylko wąskim gronom wiernych, i nagle, na początku trzeciego tysiąclecia zyskuje taki rozgłos! ...jak to możliwe? Odpowiedź może być tylko jedna: przesłanie św. Weroniki Guiliani jest dedykowane nam, ludziom żyjącym w XXI wieku. 
 
 
Zapraszamy do zobaczenia zwiastunu i zajrzenia na stronę www.SklepKatolik.pl, gdzie film jest dostępny na DVD wraz z książkowym albumem. 




 
Zobacz także
Redakcja "Któż jak Bóg"

Budynki świątynne zamieniane w sale wystawowe, magazyny czy nawet... dyskoteki. Smutny obraz zamarłego życia religijnego Europy Zachodniej w każdej chwili może dotrzeć również do Polski. Z drugiej strony – desakralizacja świata nie udała się, mimo agresywnych prób, ani bolszewikom, ani protestanckim czy jeszcze wcześniej bizantyjskim ikonoklastom. Jakie jednak znaczenie mają dla naszej wiary wizerunki świętych i samego Chrystusa, że, na przestrzeni wieków, co i rusz padają ofiarami tak ogromnej agresji?

 

Z ks. Edwardem Stańkiem rozmawia Jan, czytelnik czasopisma

 
ks. Piotr Wieczorek
Chrześcijaństwo przypomina nam, że człowiek rodzi się skażony grzechem pierworodnym i jest wewnętrznie podzielony: z jednej strony ma nieograniczone możliwości, z drugiej ciągle się potyka, zatrzymuje, a nawet cofa w rozwoju. Nie uwzględniać tego negatywnego wymiaru człowieka, to nie widzieć go w prawdzie, a tym samym źle wychowywać. 

O wychowaniu, formowaniu i ich znaczeniu dla pełni człowieczeństwa z o. Stanisławem Morgallą SJ rozmawia  ks. Piotr Wieczorek
 
Kamil Wielecki
Droga Neokatechumenalna nie jest żadną organizacją, stowarzyszeniem czy ruchem, lecz – jak głosi jej Statut – jednym „ze sposobów diecezjalnej realizacji wtajemniczenia chrześcijańskiego i stałego wychowania wiary”. Metoda tego wtajemniczenia jest jedną z form realizacji zaproponowanego przez Jana Pawła II „najbardziej pierwotnego modelu apostolskiego”. Chodzi o inicjację chrześcijańską odbywającą się w żywej wspólnocie, która daje światu znaki miłości i jedności.
 
 

___________________

 reklama
Działanie dobrych i złych duchów
Działanie dobrych i złych duchów
Krzysztof Wons SDS