logo
Czwartek, 02 maja 2024 r.
imieniny:
Atanazego, Longiny, Toli, Zygmunta – wyślij kartkę
Szukaj w
 
Posłuchaj Radyjka
kanał czerwony
kanał zielony
 
 

Facebook
 
Drukuj
A
A
A
 
Peter G. Riddell, Beverly Smith Riddell
Anioły i Demonyw różnych religiach świata
 


Autorzy: Peter G. Riddell, Beverly Smith Riddell
Przekład: Marek Chojnacki
Wydawca: WAM
Rok wydania: 2009
ISBN: 978-83-7505-252-7
Format: 124 x 194
Stron: 352
Rodzaj okładki: miękka 

Kup tą książkę

 

Kosmologie afrykańskie obfitują także w inne rodzaje duchów. Występują w nich duchy ludzi nie objęte kultem przodków, choćby zmarłych, których nie pochowano we właściwy sposób, na przykład ponieważ uznano ich za czarowników czy czarownice albo umarli z daleka od domu.
  
Według BaKongo czarownicy i czarownice stają się 'duchami', a nie 'przodkami' i są skazani na anonimowe błądzenie po jałowych, porośniętych trawą bezdrożach, leżących pomiędzy lasami a żyznymi dolinami uprawnymi[46]. Istnieją też duchy martwych zwierząt; gdy myśliwy Nyoro zabije hipopotama, odprawiany jest obrzęd, który ma zagwarantować, że nie będzie go nękał duch zwierzęcia[47].
  
Mandari wierzą w mściwe nyok - duchy zwierząt zabitych przez ludzi, kalekich dzieci porzuconych i wystawionych na pewną śmierć oraz ludzi, którzy padli ofiarą zabójstw[48]. Są też duchy, które zawsze były duchami, bądź związane z określonymi górami, drzewami i wodospadami, bądź błąkające się bez związku z żadnym konkretnym miejscem. Duchy wiążą się czasem z jakimś fragmentem pola; wówczas zjednuje się je przed rozpoczęciem uprawy bądź w jej trakcie[49]. Duchy bori w Afryce Zachodniej związane są z siłami natury; atakują one znienacka i bez powodu, powodując poważne szkody. Czarownicy podporządkowują je sobie i używają ich przeciwko innym ludziom, jednakże ktoś, kogo "posiadł" bori, jest odporny na działanie innych bori[50].
  
Niektóre duchy wiążą się z magią. Lud Szona wierzy, że czarownicy są opętani przez ducha hieny, która, podobnie jak czarownik, poluje nocą i żywi się trupami[51]. Według ludu Fang z Gabonu w niektórych ludzi wstępuje evus, by ich chronić i pomnażać ich dobra; zarazem jednak - o czym ludzie ci przeważnie nie wiedzą - duch ten porzuca w nocy ich ciała i szkodzi innym. Także i w tym przypadku mamy do czynienia z duchem o dwuznacznym stosunku do człowieka, będącym zarówno źródłem władzy, jak i przekleństwem. By go kontrolować, Fang przestrzegają określonych tabu[52]...

Keith Ferdinando

przypisy:
[46] W. MacGaffey, Religion and Society in Central Africa, dz. cyt., s. 73.
[47] J.H.M. Beattie, Spirit Mediumship and Hunting in Bunyoro, "Man" 63 (1963), s. 188-189.
[48] J. Buxton, Religion and Healing in Mandari, Oxford University Press, London 1973, s. 57-58, 175-176, 226, 254n.
[49] L. Magesa, African Religion: The Moral Traditions of Abundant Life, Orbis, Maryknoll 1997, s. 207-208.
[50] M. Onwuejeogwu, The Cult of the Bori Spirits among the Hausa [w:] M. Douglas, P. Kaberry (red.), Man in Africa, Tavistock, London 1969, s. 279-280.
[51] D. Lan, Guns and Rain, dz. cyt., s. 36.
[52] J.W. Fernandez, Bwiti: An Ethnography of Religious Imagination in Africa, Princeton University Press, Princeton 1982, rozdz. 8.


Zobacz także
Ks. Tomasz Stępień
Miłość jest tym większa, im bardziej podobne do siebie są kochające się osoby. Im więcej kochające się osoby robią razem, mając wspólne zainteresowania i cele, tym bardziej rośnie ich miłość. W ten sposób możemy także zrozumieć miłość dobrych aniołów do nas. Bo przecież aniołowie z miłości do Boga spełniają Jego wolę...
 
Józef Augustyn SJ

Podstawową kategorią życia religijnego była dla chasydów uwznioślona modlitwa i mistyczne przeżycie, do którego może dojść każdy, nie tylko wybrani. Chasydyzm to religia powszechnego mistycyzmu.

 

Z Marcinem Wodzińskim, kierownikiem zakładu studiów żydowskich uniwersytetu wrocławskiego, rozmawia Józef Augustyn SJ

 
Grzegorz Kurp SAC
Proszę czekać – to dwa słowa, które informują i irytują jednocześnie. Kiedy mam czekać, nie wiem, co ze sobą zrobić. Czas skazany na czekanie jest zazwyczaj zmarnowany i wyczerpujący. Czekanie jest szczególnie niemile widziane w kulturze instant, w której wszyscy, chcąc nie chcąc, uczestniczymy. W czasach, kiedy jogurt ma dłuższy termin przydatności niż idee, nie ma czasu na czekanie. Tyle jest do zobaczenia, do posmakowania, do przeżycia…  
 

___________________

 reklama
Działanie dobrych i złych duchów
Działanie dobrych i złych duchów
Krzysztof Wons SDS