format 11x19 cm, s. 140
stron: 140
ISBN: 83-881-119-61-3
tłumaczyła Patrycja Mikulska
(C) Wydawnictwo SALWATOR, 2001
30-364 Kraków, ul. św. Jacka 16
Środa I tygodnia Adwentu
Ewangeliczne ubóstwo i dzielenie się
Wprowadzenie do medytacji
Należy przyjąć wewnętrzną postawę ubogiego, aby mieć udział w królestwie niebieskim. W przypowieści o wielkiej wieczerzy ubodzy zostają zaproszeni na ucztę wraz z ułomnymi, niewidomymi i chromymi (por. Łk 14, 21), a więc z grupami społecznymi najbardziej cierpiącymi i opuszczonymi. Św. Jakub powie, że Bóg "wybrał ubogich tego świata na bogatych w wierze oraz na dziedziców królestwa przyobiecanego tym, którzy Go miłują" (Jk 2, 5).
Ewangeliczne ubóstwo wiąże się zawsze z wielką miłością do najuboższych tego świata. [Bóg, troskliwy Ojciec] pochyla się nad ludzkim cierpieniem, aby uwolnić od niego tych, którzy są nim dotknięci. Również nasza miłość musi znaleźć wyraz w dzieleniu się dobrami
i w promocji człowieka, pojętej jako troska o integralny wzrost wszystkich ludzi .
Ubóstwo jest tu cnotą, która nie tylko poprawia los ubogiego, ale staje się duchową drogą, dzięki której człowiek może zdobyć prawdziwe bogactwo, czyli niewyczerpany skarb w niebie. Ubóstwo materialne jest sposobem naśladowania Chrystusa, który :będąc bogaty, dla was stał się ubogim, aby was ubóstwem swoim ubogacić" (por. 2 Kor 8, 9).
Ubodzy stanowią dziś wyzwanie, zwłaszcza dla zamożnych narodów naszej planety, na której miliony osób żyją w nieludzkich warunkach, a wielu umiera z głodu. Nie można głosić Biga Ojca tym braciom, nie włączając się w imię Chrystusa, w trud budowania bardziej sprawiedliwego społeczeństwa.
[Wielki Jubileusz to jeszcze jedna] sposobność do głębokiego nawrócenia serc, by Duch wzbudził nowych świadków w tej dziedzinie. Realizując stosowne programy gospodarcze i polityczne, chrześcijanie wraz ze wszystkimi ludźmi dobrej woli powinni dopomagać w przeprowadzaniu niezbędnych zmian strukturalnych, by ludzkość została uwolniona od plagi ubóstwa (22 października 1999).
Słuchanie słowa
"Pan Zastępów przygotuje dla wszystkich ludów na tej górze ucztę z tłustego mięsa, ucztę z wybornych win, z najpożywniejszego mięsa, z najwyborniejszych win [.]. Raz na zawsze zniszczy śmierć. Wtedy Pan Bóg otrze łzy z każdego oblicza" (por. 25, 6-10a).
"Jezus zapytał [uczniów]: "Ile macie chlebów?" Odpowiedzieli: "Siedem i parę rybek". Polecił ludowi usiąść na ziemi; wziął siedem chlebów i ryby, i odmówiwszy dziękczynienie, połamał, dawał uczniom, uczniowie zaś tłumom. Jedli wszyscy do sytości (por. Mt 15, 29-37).
Refleksja
Jaką wartość przypisujesz w swoim życiu pieniądzom? Jak używasz dóbr oddanych do Twojej dyspozycji? W jaki sposób i w jakich okolicznościach pamiętasz o ubogich?
Modlitwa
Prosimy o głębokie wewnętrzne nawrócenie, abyśmy potrafili wsłuchać się uważnie w głos ubogich i otworzyć dla nich nasze serca, oddając im najpierw te pięć chlebów i dwie ryby, które Bóg złożył w naszych rękach (8 września 1995).
Ref.: Duchu Święty, oświeć nas
- Abyśmy cenili chleb powszedni.
- Abyśmy szukali prawdziwego pokarmu, który syci.
- Abyśmy wierzyli w cud dzielenia się.
- Abyśmy dawali pocieszenie płynące z przyjaźni.
- Abyśmy okazywali autentyczną solidarność.
- Abyśmy nie narzekali nadaremno.
- Abyśmy nie pocieszali się niedolą drugich.
- Abyśmy nie zamykali się w egoizmie.
- Abyśmy spełniali konkretne czyny miłosierdzia.
- Abyśmy z odwagą się czegoś wyrzekli.
- Abyśmy przygotowali bardziej ludzką przyszłość.
Myśli dla życia
Postanów nie poddawać się konsumpcyjnemu stylowi życia, ograniczając na przykład zbyteczne wydatki (prezenty, przyjęcia, rozrywki itd.) i przekazując odpowiednią kwotę na lokalne potrzeby lub na zmniejszenie zadłużenia zagranicznego krajów najuboższych.
Do zapamiętania
Już teraz z Bogiem możemy być w raju, jeśli kochamy tak jak On kocha, jeśli pomagamy jak On pomaga, jeśli służymy jak On służy (Matka Teresa z Kalkuty).
Wspiera walkę ze złem, szczególnie tę duchową. To anioł do zadań specjalnych, łączący sprawiedliwość z miłosierdziem, odpowiedzialny za opiekę nad umierającymi. Spełni istotną rolę w dniach Sądu Ostatecznego. Jego imię oznacza „Któż jak Bóg!” i jest odpowiedzią na bunt Lucyfera wobec Stwórcy. Zgodnie z Apokalipsą św. Jana pod jego przewodnictwem aniołowie wierni Bogu pokonali aniołów zbuntowanych...